Techniki multimedialne

Technologie Multimedialne są jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi programistycznych. Wystarczy rozejrzeć się w zmianach jakie dokonały się w ostatnim dziesięcioleciu na przykładzie Internetu oraz urządzeń osobistych, takich jak tablety czy smartfony. W najbliższej dekadzie nastąpi upowszechnienie się telewizji cyfrowej wysokiej rozdzielczości (UHD 4k i wyższych) nie tylko w odbiornikach TV, ale także w urządzeniach przenośnych. Widoczna jest także integracja mediów – telewizja, telefonia, Internet w postaci nowych urządzeń i rozwiązań. Jako przykład można wskazać telefonię internetową VoIP, która obecnie jest powszechną usługą oferowaną zarówno przez lokalnych, jak i dużych operatorów. Jesteśmy na początku upowszechnienia się obrazowania trójwymiarowego, dla którego największą barierą wejścia jest ciągle brak treści (kontentu), która umożliwiałby nadawanie pełnowymiarowych kanałów telewizyjnych. Wachlarz potencjalnych aplikacji technologii multimedialnych jest ograniczony wyłącznie przez pomysłowość projektanta systemu, dlatego zajęcia będą nastawione na opracowywanie własnych nowatorskich rozwiązań na bazie gotowych, ogólnie dostępnych technologii.

Zajęcia odbywają się w Centrum Technologii Informatycznych.

 

holo.jpg

 

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom lokalnych firm, Katedra Mikroelektroniki i Technik Informatycznych uruchomiła blok obieralny pod nazwą „Techniki multimedialne”. Wiedza zdobyta podczas zajęć umożliwi tworzenie i przetwarzanie dźwięku, obrazu, sekwencji wideo, w tym animacji. W trakcie wykładów przestawione zostaną podstawy kodowania współczesnych danych multimedialnych, a także wydobywania i selekcji interesujących danych. Szczególny nacisk zostanie położony także na tworzenie animacji trójwymiarowej. W ramach bloku przewidziane są trzy przedmioty, których szczegółowy opis znajduje się na dole strony (po wybraniu przedmiotu).

Co warto wiedzieć przed?

Na zajęciach wymagane jest analityczne i syntetyczne myślenie, które umożliwi sprawne rozwiązywanie problemów przedstawianych w trakcie ćwiczeń praktycznych. Wskazane jest ukończenie poniższych lub podobnych przedmiotów:

  • Algebra liniowa, w zakresie rozwiązywania równań stosowanych przy przekształceniach danych;
  • Programowanie proceduralne, w zakresie projektowanie i implementacji algorytmów;
  • Wstęp do metod numerycznych, w zakresie projektowania algorytmów obliczeniowych
  • Komunikacja człowiek-komputer, w zakresie projektowania UI/UX
  • Wstęp do tech. cyfrowej i mikroelektroniki, w zakresie wykorzystania systemów wbudowanych

Umiejętności zdobyte w trakcie zajęć

W trakcie zajęć będzie możliwe zdobycie praktycznych umiejętności z zakresu:

  • modelowania obiektów trójwymiarowych,
  • wizualizacji obiektów trójwymiarowych z wykorzystaniem specjalistycznych bibliotek wspomagających wizualizację i rendering (na przykładzie interfejsu biblioteki OpenGL),
  • paradygmatów stosowanych w 3-D grafice komputerowej,
  • algorytmów i metod z zakresu technik transmisji,
  • algorytmów przetwarzania danych multimedialnych, ze szczególnym uwzględnieniem kodowania i dekodowania,
  • implementacji własnych technik kodowania i dekodowania,
  • stosowania otwartych bibliotek i standardów,

Przekazane wiadomości pozwolą na swobodne opracowywanie i przetwarzanie danych multimedialnych, ze szczególnym naciskiem na ich interaktywność.

Zajęcia odbywają się w Centrum Technologii Informatycznych, w którym powstało dedykowane laboratorium Integracji Technik Multimedialnych.

tel.JPG

 

Opiekun
Realizatorzy
Przedmioty
TytułWL/PĆ
Kodowanie multimediów 15 15 0
Programowanie grafiki trójwymiarowej 15 15 0
Przetwarzanie i transmisja danych multimedialnych 15 15 0
(Opis przedmiotu dostępny po kliknięciu na jego nazwę)