Systemy mobilne i wbudowane w praktyce K25.16 | |||||||||||||||||||||
Na blok obieralny Systemy mobilne i wbudowane składają się dwa przedmioty, których wspólnym mianownikiem jest nowoczesna platforma sprzętowa ARM oraz dedykowane oprogramowanie:
Telefony komórkowe od dawna przestały być urządzeniami służącymi do wykonywania połączeń głosowych. Obecnie użytkownicy telefonów oczekują od swoich urządzeń wyrafinowanych funkcji multimedialnych i użytkowych, które zaczynają powoli dorównywać komputerom osobistym. Trend ten spowodował powstanie oddzielnej gałęzi telefonów komórkowych nazwanych smartphones. Urządzenia typu smartphone stały się specjalizowanymi asystentami osobistymi, które do pracy wymagają wydajnej i energooszczędnej architektury procesora oraz niezawodnego systemu operacyjnego, który zapewni pożądane cechy multimedialne przy wysokiej stabilności oprogramowania. Dużą wydajność oraz niewielki poboru energii systemu wbudowanego zapewniają układy SoC (System On Chip) zgodne z architekturą ARM. Do grona multimedialnych systemów operacyjnych zaliczamy Symbian OS, który stał się jednym z dominujących rozwiązań na rynku.
Przedmiot Systemy wbudowane czasu rzeczywistego dostarczy wiedzy niezbędnej do projektowania oraz oprogramowania systemów mikroprocesorowych zbudowanych w oparciu o układy zgodne z architekturą ARM. Na przedmiocie zostaną również omówione zagadnienia systemów czasu rzeczywistego na przykładzie darmowego systemu operacyjnego RTEMS (Real Time Executive for Microprocessor Systems). Laboratorium Systemów wbudowanych czasu rzeczywistego wyposażone jest w piętnaście stanowisk z multimedialnymi płytami uruchomieniowymi z zaawansowanymi procesorami ARM z jądrem AMR9TDMI, wyświetlaczem LCD QVGA oraz interfejsami USB, Ethernet.
Na przedmiocie Programowanie telefonów komórkowych z systemem operacyjnym Symbian OS studenci poznają podstawy systemu Symbian OS oraz techniki programowania dedykowane urządzeniom o ograniczonych zasobach sprzętowych. Na laboratorium wykorzystywane są ćwiczenia dostarczone przez firmę Symbian w ramach porozumienia Symbian Academy. Studenci kończą przedmiot wykonując przykładowe gry np. znany wszystkim wąż wzbogacony o wiele cech, które mogli wymyśleć jedynie studenci!
|
|||||||||||||||||||||
Opiekun | |||||||||||||||||||||
Realizatorzy | |||||||||||||||||||||
Przedmioty |
|